Wtorek, 21 listopada 2017 r.

Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Jesteś w: Start / Wiadomości / Linkownia / Badania / Ranking Polish trendence Graduate Barometer 2014

Ranking Polish trendence Graduate Barometer 2014

Studenci, biorący udział w badaniu trendence Graduate Barometer 2014, wybrali najlepszych pracodawców, a także wypowiedzieli się na tematy związane z edukacją i karierą zawodową. Jakie czynniki są dla nich ważne przy wyborze pracodawcy? Jakiego oczekują wynagrodzenia? Czy są optymistami w kwestii możliwości wejścia na rynek pracy?

Badanie  trendence Graduate Barometer jest największym tego rodzaju przedsięwzięciem w Europie – bierze w nim udział ponad 300 tys. studentów z ponad 1000 uczelni europejskich. W 2014 roku udział w badaniu wzięło ponad 15 tysięcy studentów polskich uczelni. W rankingu Polish trendence Graduate Barometer 2014 prezentowane są wyniki studentów kierunków biznesowych (4.278 studentów z 27 uczelni) oraz inżynieryjnych i IT (6.282 studentów z 37 uczelni).

Wymarzeni pracodawcy

Pracodawcy prześcigają się, żeby przyciągnąć do siebie najlepszych absolwentów i zaprezentować się z jak najlepszej strony. Którym firmom się to najlepiej udaje? Do jakich firm studenci chcieliby aplikować po skończeniu studiów?

Niezmiennie na pierwszym miejscu króluje firma Google Poland, do której chciałoby aplikować 12 proc. studentów kierunków technicznych i 12,5 proc. studentów kierunków biznesowych. Kolejnymi pracodawcami, których najchętniej wybierają przyszli menedżerowie i finansiści są: EY (Ernst&Young) oraz Narodowy Bank Polski. Natomiast studenci kierunków  inżynieryjnych i IT na drugim i trzecim miejscu wymieniają firmy Microsoft oraz KGHM Polska Miedź.

Warto zauważyć, że w pierwszej dziesiątce TOP Employer 2014 znalazło się kilka firm, które w 2013 roku znajdowały się na dalszych pozycjach. Wg studentów kierunków technicznych na awans zasłużyły: Volksvagen Group, BMW Group, GE General Electric oraz Intel. W przypadku studentów kierunków biznesowych do TOP 10 awansowały: Volksvwagen Group, PKO Bank Polski oraz Unilever. Cieszyć się z wysokiej pozycji w rankingu może Polska Grupa Energetyczna, która pojawiła się w rankingu po raz pierwszy, zyskując wśród najlepszych pracodawców wysoką szóstą pozycję.

W tabeli przedstawiono TOP 10 najlepszych pracodawców.

TOP 10 - Najlepsi pracodawcy
 
Studenci kierunków technicznych
%
Studenci kierunków biznesowych
%
1
Google Poland
12,0%
Google Poland
12,5%
2
Microsoft
8,3%
Ernst & Young (EY)
9,9%
3
KGHM Polska Miedź
7,3%
Narodowy Bank Polski
9,4%
4
Skanska Grupa
6,4%
Apple
7,6%
5
Apple
5,9%
PwC (PricewaterhouseCoopers)
6,6%
6
PGE (Polska Grupa Energetyczna)
5,2%
Microsoft
6,2%
7
Volkswagen Group
4,8%
KPMG
5,8%
8
BMW Group (BMW, Mini, Rolls-Royce)
4,7%
Deloitte
5,3%
9
Samsung Electronics Polska
4,7%
Volkswagen Group
4,7%
10
GE General Electric
4,2%
PKO Bank Polski
4,1%
10
Intel
4,2%
Unilever
4,1%

 Czym kierują się studenci przy wyborze pracodawcy?

Najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze pracodawcy dla studentów obu rodzajów studiów są: szkolenia i rozwój zawodowy oraz rozwój osobisty. Są one wymieniane na pierwszym miejscu przez kobiety i mężczyzn.

Studenci kierunków biznesowych wysoko cenią sobie również możliwości rozwoju kariery oraz dobre relacje ze współpracownikami. Kobiety, częściej niż mężczyźni, wymieniają takie czynniki, jak: przyjazna atmosfera, dobry styl przywództwa, równowaga pomiędzy życiem prywatnym a pracą, bezpieczeństwo zatrudnienia, wymieniając je ex aequo na trzeciej pozycji. Dla mężczyzn są one również ważne, ale w dalszej kolejności. 

Studenci, którzy wybrali kierunki inżynieryjne i IT, nad możliwości rozwoju kariery przedkładają równowagę pomiędzy życiem prywatnym a pracą oraz atrakcyjne zadania w pracy. Ciekawe jest to, że równowaga między pracą a życiem osobistym jest ważniejsza dla mężczyzn, podczas gdy kobiety częściej wskazują na pewność zatrudnienia.

Z badania wynika, że kobiety częściej też obawiają się o swoją zawodową przyszłość, co deklaruje aż 69,4 proc. studentek kierunków biznesowych oraz 65,2 proc. studentek kierunków technicznych, podczas gdy takie same obawy ma około 50 proc. mężczyzn. Mimo tego wśród studentów znacznie wzrósł optymizm w kwestii możliwości znalezienia pracy w bieżącym roku – kierunki inżynieryjne i IT o 15 proc., a biznesowe – 10 proc. Jednocześnie studenci deklarują większą niż w ubiegłym roku mobilność związaną z karierą - ilość osób gotowych opuścić  Polskę w poszukiwaniu pracy zwiększyła się o około 3 proc.

Interesująco przedstawiają się kwestie etyczne, związane z przyszłą pracą – aż 49 proc. studentów kierunków biznesowych oraz 43,9 proc. studentów studiów inżynieryjnych i IT uznało, że kwestie etyczne i moralne odgrywają ważną rolę przy wyborze pracodawcy.

Oczekiwane wynagrodzenie

Średnie wynagrodzenie, które chcieliby uzyskać studenci kierunków biznesowych, podejmując pierwszą pracę, kształtuje się na poziomie około 3.000 zł /mies. (podobnie jak w 2013 r.). Więcej chcieliby zarabiać mężczyźni, którzy wskazali średnio na kwotę prawie 3.300,00 zł, natomiast wśród kobiet oczekiwane średnie wynagrodzenie kształtuje się na poziomie około 2.900,00 zł.

Wyższej płacy przy podjęciu pierwszej pracy spodziewają się studenci kierunków technicznych, którzy wskazali, że oczekują przy podjęciu pierwszej pracy wynagrodzenia średnio około 3.300,00 zł, (o 300 zł więcej niż w 2013 r.), przy czym mężczyzn satysfakcjonuje wynagrodzenie na poziomie około 3.550 zł, a kobiety chciałyby zarabiać średnio około 2.950,00 zł.

trendence Institut

trendence Institut to europejski instytut badawczy, skupiający swoją działalność na employer brandingu. Znaczącym obszarem działań instytutu jest prowadzenie badań ankietowych wśród studentów, które dostarczają rzetelnych i szczegółowych informacji na temat ich bieżących oczekiwań wobec przyszłych pracodawców, a także są podstawą do tworzenia licznych rankingów. Badanie „trendence Graduate Barometer” daje ponad to możliwość zestawiania i porównywania wyników uzyskiwanych w Polsce z pozostałymi krajami europejskimi.

HRM Institute

podjął  współpracę z trendence Institut w zakresie promocji i przeprowadzenia badania trendence Graduate Barometer na polskim rynku. HRM Institute jest firmą, która działa na rzecz wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w obszarach szeroko rozumianego Human Resources Managementu, a w szczególności: employer brandingu, badaniu i doskonaleniu środowiska pracy, angażowania zespołu, marketingu rekrutacyjnego i zarządzania talentami. HRM Institute prowadzi własne badania, wydaje opracowania i publikacje, jak również jest organizatorem konferencji, warsztatów, debat i szkoleń. Głównym celem firmy jest inspirowanie i wspieranie osób zarządzających ludźmi w organizacjach.

www.hrminstitute.pl

Kontakt:

Anna Macnar, CEO HRM Institute, anna.macnar@hrminstitute.pl | tel.: +48 500 041 562

Julia Bojanowska, PR HRM Institute, Julia.bojanowska@hrminstitute.pl , tel. +48 695 605 145