W nowym roku zostań ekspertem w swojej dziedzinie!

Wraz z początkiem roku wiele osób robi postanowienia, zarówno dotyczące życia prywatnego, jak i zawodowego. Im bardziej konkretnie sprecyzowany cel, tym łatwiej będzie go osiągnąć.

Jeśli jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy i nie planujemy jej zmieniać, postanowieniem może być zawodowy rozwój i zostanie ekspertem w swojej dziedzinie. Taki status to idealny punkt wyjścia do rozmów o podwyżce czy awansie oraz as w rękawie, jeśli jednak w pewnym momencie zaczniemy rozglądać się za nowym zatrudnieniem.  

Kim jest ekspert?

Ekspert czy inaczej specjalista jest to osoba o teoretycznej i praktycznej znajomości danego tematu czy dziedziny. Naukowcy mówią, że potrzeba 10 tysięcy godzin na poszerzenie branżowej wiedzy, aby stać się w niej ekspertem. Liczba ta jest oczywiście przybliżona, ponieważ każda profesja rządzi się swoimi prawami, pokazuje jednak jak wiele wysiłku musimy włożyć, aby stać się w czymś naprawdę dobrym. Według szwedzkiego psychologa Karla Andersa Ericssona, aby zyskać miano eksperta należy spełnić trzy warunki. Po pierwsze, wyróżniać się na tle otoczenia. Po drugie, nasza praca powinna przynosić konkretne rezultaty. Po trzecie, uzyskane efekty nie są przypadkiem, ponieważ są powtarzalne. Warto zastanowić się nad swoją obecną pozycją i przeanalizować ile brakuje nam do poziomu eksperta w zawodzie, jaki wykonujemy, a następnie przystąpić do zdobycia go.

Ciężka i systematyczna praca

Jeśli chcesz być w swojej dziedzinie najlepszy musisz być świadomy, ze czeka cię ciężka praca, a często nawet wiele wyrzeczeń. Talent i predyspozycje są bardzo ważne i potrzebne, jednak dążenie do perfekcji, to ćwiczenia, powtarzanie, szukanie nowej wiedzy – mówią eksperci monsterpolska.pl.  Dopiero połączenie tych dwóch rzeczy – talentu i samodoskonalenia może przynieść oczekiwane efekty. Bardzo ważna jest wytrwałość w dążeniu do celu. Stanie się ekspertem jest kuszące, jednak napotkane na drodze przeszkody mogą zniechęcać do dalszej pracy. Dlatego dobrze jest główny cel podzielić na mniejsze i cały czas zdobywać kolejne stopnie „wtajemniczenia”. Ułatwi to wytrwanie w postanowieniach.  

Czytanie literatury branżowej i śledzenie trendów

Książki to źródło wiedzy, praktycznych porad oraz ciekawych rozwiązań. Choć w Internecie możemy znaleźć wiele merytorycznych informacji, książki wzmacniają podstawy naszej wiedzy i pozwalają budować dalej. Poza książkami, wartymi polecenia są także branżowe magazyny, w których znajdziemy aktualne trendy, inspirujące wywiady ze specjalistami, aktualne case studies. Jeśli chcesz być na bieżąco musisz mieć podstawy i wiedzieć co w trawie piszczy. Książki i magazyny to podstawa, ale warto też śledzić branżowe portale i subskrybować newslettery. Pomoże ci to rozwijać swoją wiedzę i swoją pozycję jako eksperta w twojej dziedzinie. Pamiętaj, że wiedza, którą już posiadasz musi być stale rozwijana jeśli chcesz osiągnąć sukces.

Czerpanie z otoczenia

Chcąc zostać ekspertem oczywiście głównie musimy skupić się na elementach składających się na działania, jakie wykonujemy. Jednak, aby wiedzieć więcej i rozwijać się w swojej dziedzinie, warto czasem wyjść poza swoją ścieżkę, porozmawiać z innymi pracownikami czy podwykonawcami. Ta dodatkowa wiedza pozwala spojrzeć na naszą „działkę” z szerszej perspektywy. Weryfikacja różnych spojrzeń na tę samą kwestię daje bardziej kompletny pogląd na całą branżę. A dobre rozumienie otoczenia, w którym pracujemy znacznie ułatwia rozwój.

Branżowe spotkania i konferencje

Niemal w każdym sektorze znajdziemy różnego rodzaju spotkania, na których zbierają się eksperci z danej dziedziny. To konferencje, warsztaty, szkolenia. Poza merytorycznym aspektem ważny jest na nich także networking. Poznawanie osób, które specjalizują się w interesującej nas dziedzinie to kolejny krok stania się ekspertem. Możliwość rozmowy, zadania dodatkowych pytań komuś, kogo podziwiamy da zdecydowanie więcej, niż np. samo czytanie artykułów. Obecność na takich spotkaniach to także sposób na poznawanie bieżących trendów. Warto w swoim kalendarzu zapisać najważniejsze branżowe eventy i poświęcić prywatny czas na uczestniczenie w nich.

Aktywność w mediach społecznościowych

Media społecznościowe powoli stają się kolejnym źródłem wiedzy. Śledząc w różnych serwisach specjalistów z branży, można w łatwy sposób obserwować to, w jaki sposób wypowiadają się na dane tematy i uczyć się od nich oraz zdobywać wiedzę z proponowanych przez nich materiałów. Wiele daje także merytoryczny udział w dyskusjach. Nawet jeśli nie jesteś pewien czy masz rację, warto brać w nich udział. To okazja do poznania opinii innych, zweryfikowania swojej wiedzy, poznania innego punktu widzenia i nauczenia się czegoś nowego – radzą eksperci serwisu monsterpolska.pl.

Zródło: monsterpolska.pl