Prezenty w sytuacjach biznesowych

Obdarowywanie świątecznymi upominkami w biznesie stało się swego rodzaju tradycją. Odpowiednio dobrany podarunek, wręczany ważnym klientom lub partnerom biznesowym, jest formą podziękowania za współpracę oraz szansą na ocieplenie relacji. Warto jednak zapoznać się z podstawowymi zasadami prezentowego savoir-vivre obowiązującego w biznesie, aby nie popełnić faux pas.

W relacjach biznesowych sam wybór prezentu musi być dobrze przemyślany. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję, przeanalizujmy relację z Klientem, zastanówmy się jak dużo wiemy o jego zainteresowaniach oraz zapoznajmy się z zasadami panującymi w firmie klienta w kwestii przyjmowania prezentów.

Inaczej będziemy dobierać prezent dla własnego pracownika, inaczej dla jednego z kluczowych klientów. Należy też wziąć pod uwagę wizerunek naszej firmy; na bardziej odważne podarunki prędzej pozwoli sobie agencja reklamowa niż kancelaria prawnicza.

Oryginalne czy standardowe

Jest pewna grupa prezentów „bezpiecznych”. Ofiarowując taki upominek, z pewnością  nie narazimy się na gafę lub niezręczność – co najwyżej nudę. Warto zadać sobie pytanie czy chcemy powiększyć kolekcję piór w szufladzie naszego pracownika lub partnera biznesowego czy może zaskoczyć go czymś nowym i oryginalnym.

Uniwersalne czy osobiste

W zależności od tego, jak bliską mamy relację z klientem lub współpracownikiem i jak dobrze go znamy, tym bardziej możemy pozwolić sobie na osobisty upominek. Im dalsza i bardziej oficjalna relacja – tym prezent powinien być elegancki i uniwersalny, jak np. dobre wino  czy zaproszenie na ciekawy spektakl lub wystawę.

W okresie przedświątecznym upominek może nawiązywać do tradycji bożonarodzeniowych, mogą to być pachnące pierniczki w eleganckim pudełku, ręcznie zdobione czekoladki. Jeśli współpracujemy z firmą międzynarodową, a osoba po stronie Klienta nie zna naszego kraju, warto przygotować podarunek, który będzie nawiązywał do polskich tradycji – może to być kosz prezentowy ze specjałami polskiej kuchni czy gustownym świątecznym stroikiem.

„Bez względu na to, jaki prezent ostatecznie wybierzemy, należy pamiętać o spersonalizowaniu upominku, tak aby adresat poczuł się wyróżniony. Nie zapomnijmy też o innym  ważnym elemencie prezentu biznesowego, czyli  jego „obrandowaniu”. Na prezencie lub  dołączonej do niego karteczce umieśćmy  logo naszej firmy oraz  odręczny podpis osoby wysyłającej prezent. W przypadku upominków biznesowych, warto wykazać się zarówno kreatywnością, jak i dobrym gustem. Jeśli jednak nie mamy wystarczającej wiedzy, która pozwalałaby na przygotowanie osobistego upominku, nie silmy się na oryginalność. Wówczas lepiej wybrać prezent uniwersalny i elegancki&rd quo;- radzi Małgorzata Majewska, Marketing Manager w Monster Worldwide Polska.

Cenne czy bezcenne

Jednym z najczęstszych kłopotów jest cena podarunku - zbyt niska może zostać uznana za gest lekceważący, z kolei zbyt wysoka – może wprawić obdarowanego w zakłopotanie, i co gorsza prezent może być odesłany do nadawcy.   

Coraz częściej praktykowanym pomysłem w biznesie jest wręczanie prezentu w formie vouchera, którego wartość nominalna jest trudna do oszacowania.  Może to być wizyta w gabinecie SPA lub bilet do teatru. W takim przypadku osoba obdarowana decyduje  sama. Należy zwrócić tu uwagę na pewne niebezpieczeństwo – ofiarowujmy raczej voucher opiewający pewną usługę niż mówiący o kwocie pieniężnej do wydania. Przypomina to zanadto ofiarowanie pieniędzy i może być odebrane jako krępujące oraz  w złym guście.

 „Niezależnie od tego, komu wręczamy upominek biznesowy, powinien on być dobrze przemyślany, dostosowany do sytuacji i preferencji obdarowywanej osoby. W relacjach biznesowych każdy, nawet najmniejszy szczegół odgrywa ważną rolę.
Dlatego nie można zapomnieć o odpowiednim opakowaniu, odręcznie napisanych życzeniach lub dedykacji, które dopełnią akt wręczania. Starannie zaplanowana koncepcja firmowego podarunku, sprawi, że nasza firma zostanie pozytywnie odebrana i zapamiętana  przez partnera biznesowego” - podsumowuje Małgorzata Majewska, Marketing Manager.

„Z kolei dla pracownika, każdy, nawet drobny upominek czy kartka świąteczna to dowód uznania dla jego osoby i wykonywanej przez niego pracy. Czy będzie to bon prezentowy, stylowy gadżet, czy własnoręcznie upieczone ciasteczka - jest to z pewnością miły gest, który pozwali mu poczuć się wyjątkowo” – dodaje Małgorzata Majewska.

Źródło:www.monsterpolska.pl