Sobota, 18 listopada 2017 r.

Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Jesteś w: Start / Artykuły / Poszukiwanie pracy / Profil w mediach społecznościowych Twoim nowym CV

Profil w mediach społecznościowych Twoim nowym CV

Rekrutacja opiera się na ludziach i dlatego relacje interpersonalne to jeden z ważniejszych jej elementów. Rekruterzy coraz częściej zwracają uwagę na tych kandydatów, których CV pokazuje nie tylko doświadczenie zawodowe, ale także kim są jako ludzie. W jaki sposób pokazać to potencjalnemu pracodawcy? Tutaj z pomocą przychodzą media społecznościowe.

Rekrutacja w XXI wieku

Za przykład wykorzystania social media do zaprezentowania swojej osoby może posłużyć Amerykanin Elski Felson, który odpowiedział na ogłoszenie o pracę za pomocą aplikacji Snapchat. To aplikacja za pomocą, której można publikować zdjęcia lub krótkie materiały video i wysłać do swoich kontaktów. Co ważne, treści te nie zostają nigdzie zapisane i znikają po kilkunastu sekundach lub 24 godzinach, zależnie od wybranego trybu. Felson przesłał pracodawcy zamiast tradycyjnego CV filmik, w którym w zabawny sposób zaprezentował swoje umiejętności i kompetencje, pokazując przy okazji jaką jest osobą. Nie dość, że Snap stał się hitem Internetu, Felson dostał posadę, o którą się ubiegał.

Nie tylko doświadczenie się liczy

Sukces Amerykanina pokazuje, że w dzisiejszych czasach nie chodzi wyłącznie o zaprezentowanie swojego doświadczenia i kompetencji, ale także siebie jako człowieka. Rekruterzy i specjaliści HR chcą wiedzieć kim jest osoba aplikująca na dane stanowisko, nawet jeśli kandydat nie podaje im tego na tacy jak Felson.

Informacji o kandydatach szukają więc poza dokumentami aplikacyjnymi. Wystarczy, że zajrzą na Twój profil na Facebooku czy Twitterze. Stare posty i wynikająca z nich komunikacja z innymi to informacja na Twój temat dla rekrutera. Nie chodzi jednak o to, aby przestraszyć się mediów społecznościowych i przestać ich używać, albo nagle usuwać stare posty. Wręcz przeciwnie. Wiedza o tym, że rekruterzy przeglądają profile kandydatów to podpowiedź, że warto pomyśleć o swoim profilu jako alternatywnym CV. Zastanów się jaką pracę chcesz wykonywać i w jaki sposób się komunikujesz. Twój publiczny profil może pomóc Ci zdobyć pracę, albo wręcz przeciwnie – utrudnić znalezienie zatrudnienia – przestrzega Małgorzata Majewska, ekspert portalu mosnterpolska.pl

CV – tradycja czy nowoczesność?

Social media są z pewnością ciekawym uzupełnieniem informacji zawartych w CV, jednak czy w najbliższym czasie są w stanie całkowicie je zastąpić?

Warto pamiętać, że:

  • tradycyjne CV są wciąż podstawowym narzędziem dla poszukujących pracy i pracowników – pamiętaj, aby je na bieżąco aktualizować,
  • CV ma wiele zalet – pozwala wypunktować dotychczasowe doświadczenie zawodowe i osiągnięcia, co ułatwia rekruterom „wyłuskanie” najbardziej wartościowych zgłoszeń,
  • najczęściej pracodawcy dostają bardzo dużo CV. Warto zatem postarać się i skonstruować je tak, by nie trafiło do kosza ani na spód biurkowego stosu.

Curriculum Vitae to nadal podstawowy dokument w procesie rekrutacji. Można je jednak urozmaicić za pomocą narzędzi, z jakich na co dzień korzystamy. Pomogą nam zaprezentować nasz charakter, podkreślić oryginalność – za pomocą nieszablonowego layoutu, stworzenia aplikacji w niebanalnej formie – efekt końcowy zależy od kreatywności i umiejętności posługiwania się tymi narzędziami.

Wśród tych narzędzi są także wspomniane już media społecznościowe. Dziś jeszcze nie wszędzie można się nimi podpierać w procesie rekrutacji. W niektórych firmach zabrania się menedżerom przeglądania profili pracowników i kandydatów. Jednak pracownicy działów HR to robią. Szczególnie, jeśli zawarte w CV informacje brzmią zbyt pięknie, by były prawdzie – media społecznościowe z reguły pomagają je zweryfikować.

Kandydat w świecie social media

Z drugiej strony jest kandydat, który przecież chce zostać odnaleziony. Cały proces rekrutacji opiera się na ludziach, którzy mają różne pasje, cechy charakteru, ambicje. To wszystko w połączeniu z kwalifikacjami i umiejętnościami daje osobę, którą rekruter chce zatrudnić. Media społecznościowe pomagają dopełnić obrazu, jaki wyłania się z CV kandydata. Jak inaczej wybrać pomiędzy dwójką absolwentów elitarnej uczelni z identycznym wykształceniem i doświadczeniem? Również aktywne szukanie pracy jest dziś łatwiejsze dzięki Facebookowi i jemu podobnym portalom. Ci, którzy dobrze sobie w nich radzą, bez problemu znajdą interesujące ogłoszenia, a nawet informacje na temat warunków i atmosfery panującej w firmie, do której aplikują.

Społecznościowe profile kandydatów to kopalnia wiedzy dla rekruterów, która może pomóc im uchronić się przed zatrudnieniem niewłaściwego kandydata. Tradycyjne CV stanowi nadal dużą wartość dla pracodawców, jednak ludzie nie są tylko punktami na kartce papieru. Dlatego pamiętajmy o dbaniu o swój wizerunek w sieci, ponieważ specjaliści HR szukają tam informacji o potencjalnych pracownikach.

Zródło: monsterpolska.pl

Nawigacja