Czym jest networking i jak się do niego zabrać?

Networking opiera się na poznawaniu ludzi, którzy mogą pomóc Ci w rozwoju Twojej kariery. Nie musisz wcale być grubą rybą czy najbardziej towarzyską osobą na świecie, aby nawiązywać kontakty efektywnie. Buduj trwałe, silne relacje z innymi – to się opłaca!

Jak jednak zacząć? Najlepiej - krok po kroku. Zacznij od ludzi, których znasz - w pracy i życiu prywatnym. Miej oczy szeroko otwarte i wyłapuj informacje, które mogą przynieść Ci korzyść. Bądź otwarty na innych, mniej mów, a więcej słuchaj.

Jakie są korzyści networkingu?

Wiele dobrych posad nie jest ogłaszanych w gazetach czy na portalach kariery. Wiadomości przekazywane są z ust do ust, a im wyższa pozycja, tym częściej ma to miejsce. Nawet jeśli oferta pracy jest oficjalnie ogłoszona, znajomość z kimś z firmy rekrutującej może przynieść Ci korzyści. Może akurat ta osoba będzie przeprowadzać z Tobą rozmowę, co z pewnością odejmie Ci trochę stresu, albo będzie mogła szepnąć parę dobrych słów na Twój temat do osób prowadzących rekrutację - podpowiada Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Networking opiera się na kilku zasadach, według których trzeba postępować:

  • Liczy się pierwsze wrażenie - zarówno w czasie bezpośredniego spotkania, jak i rozmowy przez telefon czy przez e-maile.
  • Nie pytaj bezpośrednio o pracę - networking to nie jarmark pracy, ale możliwość zdobycia potencjalnie przydatnych dla nas informacji.
  • Dawaj i bierz - networking to wymiana obustronna, nie istnieje coś takiego jak darmowy lunch.
  • Zbuduj bazę - wyszukaj informacje o swoich kontaktach zanim się z nimi spotkasz.
  • Myśl wszechstronnie - postaraj się poszerzać swoje kontakty o nowych ludzi, zwłaszcza spoza Twojego dotychczasowego grona znajomych.
  • Cierpliwość jest cnotą - budowanie bazy kontaktów to długa droga, nie spodziewaj się efektów po pierwszym spotkaniu.

Budowanie sieci kontaktów

Nawet jeśli jesteś nowy w branży, być może masz wiele cennych znajomości, o których dotąd nie myślałeś pod kątem biznesowym. Mogą to być:

  • Znajomi ze szkoły czy studiów
  • Dalsi członkowie rodziny
  • Przyjaciele Twojej rodziny
  • Twój lekarz, prawnik czy księgowy
  • Byli współpracownicy lub szefowie
  • Członkowie stowarzyszeń, klubów lub innych miejsc, w których udzielasz się towarzysko lub społecznie 

Zapamiętuj wszystkich, z którymi się spotykasz i rozmowy, które prowadzisz. Staraj się także pozostawać w kontakcie, nawet jeśli aktualnie nie potrzebujesz pomocy. Chyba nie chcesz być znany z tego, że odzywasz się tylko w potrzebie.

Spotkania branżowe lub konferencje to dobre miejsce do rozpoczęcia budowania swojej bazy. Musisz wiedzieć, po co tam jesteś i co chcesz uzyskać. Weź ze sobą kilka kopii swojego CV i wizytówek, aby wręczyć je ważnym osobom.

Nie czekaj, aż stracisz pracę nim zadzwonisz do ludzi ze swojej branży - nawet jeśli szczęśliwie piastujesz niczym niezagrożoną pozycję w swojej firmie, nigdy nie ma pewności, co może czekać za rogiem. Jeśli nie masz jeszcze zbyt dużo doświadczenia, networking może być przerażający. Może Ci się wydawać, że jest dla bardzo pewnych siebie osób, które dostają każdą pracę. Jednak to nie do końca prawda - ludzie używają networkingu jako bardzo cennego biznesowego narzędzia, także Ci nieśmiali. Grunt to robić to umiejętnie. Za pośrednictwem Internetu networking stał się realną możliwością dla wszystkich. Istnieje wiele forów internetowych i stron biznesowych, na których przedsiębiorcy mogą wymieniać się opiniami i swoją wiedzą.

Tak długo, jak potrafisz utrzymać granicę pomiędzy prywatnym a zawodowym wizerunkiem w sieci, obecność online to dobry sposób na bycie na bieżąco z branżowymi informacjami, ale - pamiętaj - to nigdy całkowicie nie zastąpi prawdziwego kontaktu z drugim człowiekiem.

Zródło: monsterpolska.pl