Gdy brakuje motywacji

Czasem zdolny, pracowity i mający doskonałe wyniki pracownik zaczyna gorzej wykonywać swoje obowiązki. Powodem może być spadek motywacji do pracy. Eksperci monsterpolska.pl wskazują, jakie czynniki mogą wpływać na zniechęcenie pracownika oraz podpowiadają jak sobie z tym problemem poradzić.

Jest wiele powodów dla których, dobry pracownik przestaje przejawiać ochotę do pracy. I tak źródłem mogą być problemy osobiste, ale o wiele częściej przyczyną spadku motywacji i zaangażowania są kłopoty w samym miejscu zatrudnienia.

Niezadowolenie z wynagrodzenia

Większość doświadczonych menedżerów wie, że pracownik niezadowolony z zarobków jest mało zmotywowany do pracy. Można przez jakiś czas stymulować zapał do wykonywanych obowiązków innymi sposobami, takimi jak premie, nagrody, samochód służbowy czy telefon komórkowy. Czasami można również awansować pracowników. Samo przyznanie komuś „bardziej prestiżowego” tytułu nic bowiem firmę nie kosztuje i przynajmniej na jakiś czas, zaspokaja to potrzeby zatrudnionego. Jednak po pewnym czasie problem powraca i to zazwyczaj zwielokrotniony. Osoba na wysokim stanowisku będzie tym bardziej sfrustrowana nie zmieniającą się od lat pensją, zwłaszcza jeśli porówna ją z zarobkami innych osób na podobnych stanowiskach w innych firmach. Prędzej czy później pracownik, który jest niezadowolony ze swojej pensji, p odejmie ryzyko i odejdzie.

„Warto pamiętać, że zatrudnienie nowego pracownika jest zawsze bardziej kosztowne niż podniesienie wynagrodzenia obecnego. Poczuje się on na nowo doceniony, a jego zaangażowanie w pracę jeszcze się wzmocni. Możemy również pomyśleć o innych formach, tj. dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne obejmujące członków rodziny, karnety do klubów sportowych, czy vouchery do teatrów lub kina.  Oferujemy tym samym pewną namacalną wartość, dzięki której pracownik de facto zaoszczędza pieniądze. Taki gest na pewno zostanie doceniony przez zmotywowanego pracownika.” - radzi Małgorzata Majewska, Marketing Manager w Monster Worldwide Polska.

Brak perspektyw rozwoju

Dla wielu pracowników istotnym motywatorem do efektywnej pracy jest wynagrodzenie, duże znaczenie ma również rozwój zawodowy i osobisty. Pracownicy pozbawieni takiej szansy bardzo często tracą motywację i zamiast angażować się w sprawy firmy odczuwają rozczarowanie i znudzenie oraz intensywnie poszukują zmiany.  

Kolejnym czynnikiem, który sprawia, iż pracownik może stracić motywację, są sukcesy innych osób w firmie czy zespole. Z początku taka sytuacja działa motywująco, mobilizując do dodatkowego wysiłku. Jednakże w dłuższej perspektywie czasu przyglądanie się sukcesom współpracowników sprawia, że pracownik traci ochotę do rywalizacji z nimi, a tym samym zapał do pracy.

 „W takiej sytuacji warto pomyśleć o zleceniu pracownikowi nowego projektu, dając mu swobodę działania. W ten sposób go docenimy i podkreślimy jego znaczenie dla naszej organizacji. Nie musi być to zadanie ściśle związane z obecnym zakresem obowiązków. Może to pomóc nam i pracownikowi odkryć zupełnie nowe kompetencje. Nie zapominajmy również o inspiracjach i doświadczeniach naszych pracowników, którymi mogą się oni wzajemnie dzielić podczas organizowanych wewnętrznie programów szkoleniowych i mentoringowych. - radzi Małgorzata Majewska.

Zła atmosfera w pracy

Niekorzystny nastrój może wynikać z konfliktów między pracownikami. Zły klimat panujący w biurze potrafi skutecznie pozbawić chęci do pracy. Widać to doskonale na przykład w firmach, w których właśnie przeprowadzono zwolnienia, bądź z których odeszło w krótkim czasie wiele osób. Niesprzyjająca atmosfera w miejscu pracy może również wynikać z konfliktu pomiędzy szefem a pracownikami. Osoby takie, jeśli tylko będą miały odpowiednią możliwość, poszukają innego miejsca zatrudnienia, nawet za cenę niższego wynagrodzenia.

Po pierwsze warto sprawdzić, gdzie leży przyczyna tej sytuacji. Być może pracownicy są przeciążeni pracą lub poddani zbyt dużej presji? W takich sytuacjach nie trudno o konflikt. Zazdrość i złość spowodowane nierównym podziałem nagród oraz obowiązków to kolejny powód. Jednak, jeśli nie widać obiektywnych przyczyn, a mimo to klimat jest zbyt ciężki, warto pomyśleć o wysłaniu zespołu na warsztaty rozwiązywania konfliktów i komunikacji połączone z wyjazdem lub imprezą integracyjną. W obecności trenera spoza firmy, konflikt może zostać omówiony i rozwiązany. Możemy też w bardziej rozluźnionej atmosferze poznać dotąd ukrytą przyczynę, co pozwoli w przyszłości uniknąć podobnej sytuacji.

Źródło: www.monsterpolska.pl