Chcesz być menedżerem? Zbadaj swoje kompetencje!
Podstawą działania przedsiębiorstwa jest fachowa i kompetentna kadra zarządzająca, która potrafi odpowiadać na zmienną sytuację na rynku, kierować procesami w firmie i przeciwdziałać kryzysom. Dynamiczna sytuacja w wielu branżach wymusza także na menedżerach każdego szczebla nieustającą edukację i działania mające na celu stały rozwój. Menedżer musi wykazać się wszechstronną wiedzą i pewnym zestawem umiejętności, ale przede wszystkim być otwarty na doświadczenia codziennej pracy.
Rozwój przez doświadczenie
Jeśli chcesz zostać menedżerem nie możesz bać się wyzwań i powinieneś poszukiwać możliwości rozwoju w różnych dziedzinach. Nauka przez doświadczenie jest niezastąpiona, jeśli chcesz dojść w swojej profesji do perfekcji – mówią eksperci Monster Polska. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą jest obserwacja swoich działań, przygotowanie na porażki i wyciąganie z nich wniosków. Za każdym razem, kiedy skutek odbiega od założonych planów warto poddać kolejne kroki analizie i zadać sobie pytania o to, w którym momencie popełniliśmy błąd, czy mogliśmy temu jakoś zaradzić, jak moglibyśmy zachować się w podobnej sytuacji w przyszłości i które kompetencje powinniśmy rozwijać, by być jeszcze lepszym menedżerem.
Cechy dobrego menedżera
Sprawnego przywódcę charakteryzuje kilka cech, które powinien posiadać. Część z nich będzie wrodzona, jednak nad każdym aspektem można pracować, by jak najlepiej spełniać się w swojej roli. Zatem jaki zestaw umiejętności powinien reprezentować dobry menedżer?
· Zarządzanie czasem – zarówno swoim, jak i pracowników. Menedżer musi widzieć cel poszczególnych działań i tak zaplanować poszczególne etapy i rolę innych w całym procesie, by z sukcesem prowadzić projekty. To także nieodzowny element walki z wypaleniem zawodowym oraz dbania o efektywność.
· Strategiczne myślenie – na etapie planowania, jak i realizacji. Menedżer z wizją i umiejętnością wprowadzenia jej skutecznie w życie będzie potrafił zainspirować pracowników do działania i osiągania pożądanych efektów.
· Zarządzanie zasobami ludzkimi w postaci zdolności tworzenia zespołów, rekrutacji nowych pracowników i zwalniania tych, których praca nie przekłada się na korzyści dla firmy. To także umiejętne wprowadzanie nowych pracowników i odpowiednie edukowanie ich od samego początku. Jeśli nowa osoba uzyska w pierwszym okresie pracy odpowiednie wsparcie, dobry menedżer będzie mógł w pełni wykorzystać jej potencjał w prowadzonych projektach.
· Rzeczowość i pewność siebie – dotyczy to głównie odpowiedniego delegowania zadań. Pracownicy muszą wiedzieć jakie są wobec nich oczekiwania i zrozumieć wizję osoby zarządzającej. Jasno i konkretnie przekazywane informacje, decyzje a także odpowiednie zarządzanie przepływem informacji to podstawa sukcesu i zapobieganie kryzysom jakie może wywołać niedoinformowanie czy niezrozumienie komunikatów wychodzących od menedżera.
· Zmysł obserwacji i wyczucie – zarówno w kontekście postępów pracy nad projektem, jak i atmosfery w zespole. Umiejętność słuchania, wyciągania wniosków, identyfikowania momentu, w którym należy interweniować to istotne kompetencje, jakie powinna posiadać osoba zarządzająca zespołem. Odpowiednio wcześnie wykryte problemy pozwalają na wprowadzenie modyfikacji, np. przeniesienia zadań na inną osobę, jeśli pracownik nie wyrabia się w czasie czy zmiana oczekiwań, jeżeli zauważymy u członka zespołu pierwsze oznaki wypalenia zawodowego. Zdolność słuchania to także droga do skutecznego motywowania zespołu. Menedżer powinien dobrze poznać swój zespół i brać pod uwagę potrzeby jego członków, ponieważ spełnianie ich wyzwoli energię do działania, pobudzi kreatywność i zapewni efektywną pracę.
· Dbanie o rozwój pracowników – jeśli menedżer chce się rozwijać, musi dbać także o rozwój swoich pracowników. Dlatego ważne jest dokonywanie okresowych ocen, pomaganie w doskonaleniu się oraz codzienny feedback. Bieżąca informacja na temat zarówno postępów, jak i niedociągnięć pozwala na szybkie reagowanie, wyciąganie wniosków i poprawę, na czym skorzysta pracownik, jego przełożony i całe przedsiębiorstwo.
· Umiejętność kontrolowania i elastyczność – obserwacja postępów na projektach i w zespole to kolejny ważny element menedżerskiej codzienności. Kontrola powinna być jawna i dawać pracownikom poczucie bezpieczeństwa, tego, że są sprawdzani nie po to, by wykryć ich nieudolność, ale po to, by sprawdzić czy uda się zrealizować projekt w wyznaczonym terminie i zgodnie z założeniami, a w razie potrzeby odpowiednio zareagować i modyfikować plany odpowiednio rozdzielając działania, by osiągnąć cel.
· Świadomość roli i umiejętność prezentowania – dobry menedżer powinien być wzorem dla całego zespołu. Jego działania mają pokazywać, że potrafi poprowadzić zespół do sukcesu, odpowiedzieć na potrzeby klienta i rozwijać firmę. Ważna jest tu także charyzma z jaką menedżer przedstawia cele i strategię ich osiągnięcia, ale także otwartość na sugestie pracowników, co pozwoli uwolnić ich potencjał i usprawniać pracę.
Kompetencje przypisywane skutecznym menedżerom można rozwijać na różne sposoby. Na pewno będzie to uczenie się na własnych błędach i zdobywanie jak największej liczby doświadczeń w zakresie zarządzania projektami, jak i zasobami ludzkimi. Warto także szukać na rynku szkoleń i warsztatów, które pomogą nam wzmocnić pożądane umiejętności. Jeżeli znajdujesz się na takim etapie swojej kariery zawodowej, w którym jesteś specjalistą i marzysz o byciu menedżerem zastanów się najpierw, które z tych cech posiadasz, nad którymi powinieneś popracować i postaraj się realnie ocenić ile w tym zakresie jesteś w stanie zrobić. Jeśli masz wątpliwości czy sobie poradzisz, poszukaj opinii innych na swój temat. Wśród byłych i obecnych współpracowników czy szefów. A następnie przystąp do pracy nad doskonaleniem menedżerskich umiejętności – podsumowują eksperci Monster Polska.
Zródło: monsterpolska.pl