Rozmowa nagrywana - rozmowa oceniana

Zmiana i rozwój to słowa odmieniane przez wszystkie przypadki w dzisiejszych realiach biznesowych. Dotyczy to również obszaru rekrutacji i selekcji pracowników, który w ostatnim czasie niezwykle dynamicznie ewoluuje. Warto zatem być na bieżąco i wiedzieć co w rekrutacyjnej trawie piszczy.

Jedną z ciekawszych nowinek rekrutacyjnych jest nagrywana wideorozmowa kwalifikacyjna (wywiad asynchroniczy).

W największym skrócie: polega ona na udzielaniu przez kandydata odpowiedzi na pytania zadawane przez wirtualnego rekrutera lub wyświetlające się na monitorze komputera. Wypowiedzi te są automatycznie rejestrowane, archiwizowane i przesyłane do osoby zarządzającej danym procesem rekrutacyjnym.

Jak się łatwo domyślić, ta forma wstępnej rekrutacji niesie ze sobą wiele korzyści. Oszczędność czasu i kosztów, usprawnienie procesu rekrutacji, to benefity wymieniane niemal jednym tchem. Kolejną jej zaletą jest kwestia zunifikowania i wystandaryzowania rozmowy kwalifikacyjnej, poprzez zadawanie tych samych pytań wszystkim kandydatom oraz ujednolicenie czasu odpowiedzi na nie (zwykle kandydat ma do dyspozycji ok. 2 min. na odpowiedź na każde z pytań).

Korzyści płynących z tej nowatorskiej formy rekrutacji jest o wiele więcej, podobnie jak i wyzwań stojących przed kandydatem otrzymującym zaproszenie na nagrywaną wideorozmowę. Przyjrzyjmy się zatem kilku z nich.

Aranżacja przestrzeni: wideorozmowę możesz nagrać w dowolnym miejscu, także w swoim domu. Pamiętaj jednak o tym, że przestrzeń fizyczna to bardzo ważny aspekt komunikacji pozawerbalnej, element silnie kształtujący Twoją markę osobistą. W związku z powyższym zwróć uwagę no to, co poza Tobą uchwyci kamera. Zadbaj o ład i porządek w Twoim otoczeniu, w miarę możliwości nautralne, jednolite kolorystycznie, najlepiej jasne tło, na którym będziesz usytuowany. Zwróć uwagę na dobre oświetlenie wnętrza, jego akustykę, zadbaj o ciszę.

Twój wygląd: elegancki, schludny, wyrażający szacunek do stanowiska o które się ubiegasz oraz osoby, która Ciebie w niedługim czasie będzie oglądała i słuchała (podczas odtwarzania nagrania). Miej świadomość swoich gestów, sposobu siedzenia, mówienia, zadbaj o kontakt wzrokowy – usytuuj kamerę na wysokości swoich oczu, często patrz w jej kierunku. Uśmiechaj się - wyobraź sobie, że rozmawiasz kimś, kogo znasz, kogo lubisz, kto wywołuje w Tobie pozytywne emocje. Jeśli Ci to pomoże, umieść na przeciwko siebie zdjęcie tej osoby.

Technikalia: jakość łącza, komputer podłączony do ładowarki, dobry kadr, wyciszenie dźwięku powiadomień, komunikatorów, dzwonka w telefonie – to także aspekty o których warto pamiętać. Nie zaszkodzi także przeprowadzenie technicznej próby audio i video, żeby mieć pewność, że wszystko pójdzie zgodnie z planem.

Umiejętność formułowania krótkich, syntetycznych wypowiedzi tzw. elevator pitch, jest przy tej formie rekrutacji kluczowa. Warto nagrać kilka swoich próbnych wypowiedzi ustawiając stoper na ok. 2 min. Próbne nagranie należy odsłuchać, koncentrując się na wszelkich kwestiach wypowiedzi wartych powtórzenia w przyszłości oraz tych, które wymagają korekty. Wypowiedź powinna być precyzyjna, konkretna, logiczna. Język zrozumiały, pozbawiony żargonu, słów slangowych czy niecenzuralnych.

A jakie są Wasze doświadczenia z taką formą rekrutacji? Zachęcamy do dzielenia się informacjami (doradca.kariery@sgh.waw.pl). Wasze spostrzeżenia i rady opublikujemy w Serwisie Kariera.

Jeśli zaś chcecie poćwiczyć umiejętność budowania wypowiedzi typu elevator pitch, zapraszam na indywidulne konsultacje (wystarczy przesłać mail na adres doradca.kariery@sgh.waw.pl). Podczas spotkania otrzymacie dużą dawkę praktycznych wskazówek i bogaty feedback!

Kinga Strzelecka
Doradca kariery SGH