Wtorek, 20 listopada 2018 r.

Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Jesteś w: Start / Artykuły / Poszukiwanie pracy / Jak zabłysnąć w rozmowie przez Skype?

Jak zabłysnąć w rozmowie przez Skype?

Rozmowy o pracę przez Skype stają się coraz bardziej popularną alternatywą zarówno dla rozmów telefonicznych, jak i spotkań twarzą w twarz. Jednak, pomimo że jesteśmy w stanie się widzieć, rozmowa za pośrednictwem Internetu znacznie różni się od osobistego spotkania. Dlatego warto się do niej odpowiednio przygotować. Poniżej zamieszczamy kilka punktów, które pomogą wam zabłysnąć w czasie rozmowy przez Skype.

Opanuj technologię – zaoszczędź sobie stresu podczas rozmowy

Upewnij się, że wiesz co robisz co najmniej na dzień przed rozmową. Jeżeli nie korzystasz ze Skype, utwórz konto.  Zajmie to nie więcej niż kilka minut. Zadbaj o profesjonalną nazwę użytkownika; jeżeli twoje prywatne konto ma nazwę, którą lepiej nie dzielić się z pracodawcą, rozważ założenie dodatkowego konta wyłącznie do celów profesjonalnych.

Dobrym pomysłem może być też próbne połączenie ze znajomymi lub rodziną, aby sprawdzić kamerę, mikrofon i siłę sygnału Wi-Fi.

Upewnij się, że dobrze Cię słychać

Zła jakość dźwięku jest jednym z najczęściej zgłaszanych problemów w czasie rozmów przez Skype. Aby ją poprawić, dobrze jest wybrać na rozmowę miejsce, które nie tworzy echa.  Puste pokoje, szczególnie jeżeli nie mają dywanów, tworzą efekt echa, który może być trudny do zniesienia przez godzinę rozmowy. Pomieszczenie, z którego rozmawiamy, powinno być nieduże, najlepiej z meblami i dywanem, które zapobiegną efektowi „odbijania się” dźwięku.  

Postaraj się też zmniejszyć ilość rozpraszających dźwięków w tle. Mikrofon w kamerze internetowej zbiera i wzmacnia wszystkie dźwięki.  Bawiące się za oknem dzieci, włączona pralka, czajnik czy nawet głośno chodząca lodówka, mimo że niemal niesłyszalne dla ciebie, będą świetnie słyszane przez twojego rozmówcę. Przed rozmową wyłącz sprzęty elektroniczne, zamknij okna i drzwi oraz poproś współlokatorów o zachowanie absolutnej ciszy.

Sprawdź, jak prezentujesz się na ekranie – zadbaj o tło, strój, światło i… makijaż

Czy strój na rozmowę przez Skype różni się od tego, co powinniśmy założyć na rozmowę twarzą w twarz? Zdecydowanie nie! Zasady co do ubioru na rozmowę o pracę nadal obowiązują. Internet ogranicza czytanie sygnałów przekazywanych niewerbalnie, tak więc pierwsze wrażenie w większym stopniu zależy od naszego stroju, tła czy tego, jak prezentujemy się na ekranie.

Dlatego nie warto wybierać drogi na skróty i zakładać formalnego stroju jedynie na górną część ciała. Nigdy nie wiadomo, czy nie będziemy musieli z jakiegoś powodu wstać. Odpowiedni strój może być też naszym sprzymierzeńcem - dodaje nam pewności siebie, zmienia nasze nastawienie i postawę ciała.

Tło jest drugim kluczowym elementem, jeśli chodzi o tworzenie dobrego wrażenia w rozmowie przez Skype. Dobrze jest przygotować miejsce do rozmowy z wyprzedzeniem, najlepiej sprawdzając, jak tło prezentuje się w kamerze internetowej i co dokładnie będzie widział nasz rozmówca.  Optymalne tło to coś neutralnego i uporządkowanego. Tło nie powinno rozpraszać, źle o nas świadczyć, czy nas ośmieszać.

Warto się też upewnić, że nie jesteś ciemną plamą na ekranie. Aby tego uniknąć najlepiej znaleźć źródła światła znajdujące się za kamerą. W ciągu dnia możesz po prostu usiąść naprzeciwko okna. Jeżeli za oknem jest ciemno, lampa umieszczona za komputerem i powyżej linii oczu da najkorzystniejszy efekt.

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni lepiej prezentują się na video z lekkim makijażem. Jeżeli na co dzień nie korzystasz z makijażu lub nie czujesz się w tym obszarze zbyt pewnie, już delikatna warstwa pudru transparentnego skutecznie poprawi twój wygląd w oku kamery.

Dopilnuj, żeby twoje komunikaty niewerbalne wyrażały to, czego naprawdę chcesz

Rozmowa przez Skype zawęża spektrum na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, dlatego szczególnie ważne jest, aby w pełni wykorzystać możliwości, które daje. Z komunikatów niewerbalnych pozostają nam tak naprawdę kontakt wzrokowy i mimika, tak więc na nich się tutaj skupimy.

Najważniejszą zasadą, jeśli chodzi o kontakt wzrokowy w sytuacji, gdy korzystamy z komunikatora, jest patrzenie w kamerę a nie w ekran. Ważne jest też, aby kamera była na wysokości naszych oczu. Jeżeli korzystamy z laptopa, zwykle jest ona poniżej linii oczu; w takim przypadku najlepiej ustawić laptop np. na pudełku po butach lub kilku książkach.  Dobrze jest też sprawdzić, czy ekran laptopa ustawiony jest pod kątem 90 stopni i rzeczywiście pokazuje nasze misternie przygotowane tło, nie zaś nasz podbródek na tle sufitu.

W utrzymaniu wrażenia kontaktu wzrokowego pomogą też elementy przyciągające wzrok do kamery: mogą to być np. kolorowe naklejki czy strzałki na samoprzylepnych karteczkach umieszczone obok oka kamery.

Podobnie jak w rozmowie twarzą w twarz, staraj się zachować adekwatną ekspresję. Warto też pamiętać, aby zanadto nie zbliżać się i nie oddalać od kamery, jako że może być to rozpraszające dla naszego rozmówcy. Dobrze jest siedzieć mniej więcej na odległość wyciągniętej ręki od komputera, tak aby cała nasza głowa i mniej więcej jedna trzecia tułowia znajdowały się w kadrze.

Pomocne może być też umieszczenie małego okienka Skype, w którym jesteśmy widoczni, tuż pod okiem kamery, aby kontrolować swój wygląd i mimikę bez przerywania kontaktu wzrokowego.

Bądź na czas

Punktualność to oczywiście zasada nienegocjowalna zarówno na rozmowie twarzą w twarz, jak i przez Skype. Warto być gotowym i dać o tym znać pracodawcy kilka minut przed zaplanowanym czasem rozmowy.

Dobrym pomysłem jest przygotowanie wszystkiego czego możemy potrzebować w czasie rozmowy – minimum to papier, długopis i szklanka wody.

Powodzenia!

Monika Drobnik
Doradca kariery SGH

Nawigacja