Piątek, 22 września 2017 r.

Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Jesteś w: Start / Artykuły / Poszukiwanie pracy / Brand yourself – wyróżnij się w internecie i zwiększ swoje szanse na rynku pracy!

Brand yourself – wyróżnij się w internecie i zwiększ swoje szanse na rynku pracy!

Coraz częściej rekruterzy zarówno tych dużych, jak i mniejszych firm, zanim zatrudnią nowego pracownika, analizują jego reputację w internecie. Wykorzystaj to i stwórz swoją e-markę, dzięki której pokażesz, że to właśnie ty jesteś tym najlepszym kandydatem na oferowane stanowisko.

Twój własny personal branding w internecie

Budowanie i umacnianie pozytywnej reputacji w sieci nie jest już tylko domeną firm bądź marek. Nie zajmują się tym już wyłącznie specjaliści od wizerunku lub agencje PR-owe. Personal branding może być również cennym narzędziem w rękach indywidualnych osób takich jak ty, stawiających na rozważne zarządzanie własną karierą zawodową. Ale na czym tak naprawdę polega personal branding w internecie? Jest to świadome budowanie własnego e-wizerunku jako marki oraz zarządzanie swoją reputacją i tożsamością internetową.

W kształtowaniu swojego e-autoportretu najważniejsze jest staranne planowanie. Punktem wyjścia zawsze powinno być zdefiniowanie celu zawodowego: jaki swój obraz chcesz przedstawić, co chcesz zakomunikować i co masz do zaoferowania. Musisz pamiętać, żeby swój komunikat dostosowywać do grupy docelowej – do osób z branży, z którą wiążesz swoją ścieżkę zawodową. Inaczej powinien przedstawiać się księgowy, a inaczej np. grafik.

Tak samo, jak i w życiu codziennym, również i w aktywnym kształtowaniu własnej marki w internecie liczy się pierwsze wrażenie. Przy tym wszystkim jednak nie możesz zapominać, iż budowanie swojego e-wizerunku jest procesem ciągłym, wymaga systematyczności oraz spójności i konsekwencji w komunikacji.

Google prawdę ci powie

Headhunterzy wyszukują informacje o potencjalnym kandydacie najczęściej wpisując po prostu jego imię i nazwisko w wyszukiwarce internetowej Google. Z badań wynika, że zdecydowana większość użytkowników sprawdza wyniki tylko na pierwszej stronie. Dlatego też nieodłącznym elementem twojej strategii budowania e-marki powinien być regularny monitoring sieci. Bardzo pomocna może być w tym aplikacja „alerty Google”. Wystarczy tylko, że wpiszesz jakie hasło ma być wyszukiwane, ustawisz częstotliwość powiadomień oraz podasz swój adres mailowy, na który mają być wysyłane aktualizacje. Dzięki temu regularnie będziesz dostawać informacje o pojawieniu się nowych wpisów na twój temat. A co jeśli na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania znajdą się negatywne wpisy odnoszące się do twojej osoby? Najlepszym rozwiązaniem jest po prostu intensyfikacja wpisów pozytywnych, dzięki czemu te niepochlebne „spadną” dalej w wynikach wyszukiwania.

Po pierwsze, skup się na serwisach społecznościowych (prowadź aktywne profile), które to Google umieszcza najwyżej w wynikach wyszukiwania. Po drugie, dobrym sposobem na kształtowanie pozytywnej e-reputacji i wyróżnienie się spośród innych jest prowadzenie autorskiego bloga, strony, zamieszczanie własnych artykułów bądź też dodawanie wpisów i komentarzy na portalach branżowych. Po trzecie, warto na wszystkich swoich profilach i stronach podawać linki przekierowujące do siebie nawzajem np. na swoim profilu na portalu Facebook podawaj link do swojego bloga i odwrotnie. Tym sposobem tworzy się swoista sieć stron związanych z twoim profesjonalnym e-wizerunkiem. Jeżeli w internecie pojawią się obraźliwe wpisy na twój temat, zawsze możesz postarać się poprosić administratora o ich usunięcie.

Personal branding a social media

Większość z nas posiada swoje konto na portalu Facebook. Coraz częściej w gronie znajomych mamy również byłych i obecnych współpracowników, a nawet pracodawców. Warto mieć to na uwadze i zawsze stawiać wyraźną granicę między aktywnością prywatną, a tą oficjalną, związaną z budowaniem swojego wizerunku zawodowego. Pomogą ci w tym ustawienia prywatności, dzięki czemu będziesz miał kontrolę nad tym, kto ma dostęp do prezentowanych przez ciebie treści.

Portale, które mogą być najbardziej cennym narzędziem w budowaniu swojego profesjonalnego e-profilu, to GoldenLine, LinkedIn czy Profeo. Są to biznesowe serwisy społecznościowe poświęcone stricte pracy i karierze zawodowej. Dzięki nim możesz stworzyć swoją wirtualną wizytówkę, opisującą dotychczasowy przebieg twojej kariery zawodowej. W takim wirtualnym CV powinien znaleźć się szczegółowy opis: twojego doświadczenia zawodowego (byłe i obecne miejsce pracy, stanowiska, zakres obowiązków), kompetencji (edukacja plus przebyte szkolenia), znajomości języków obcych (najlepiej potwierdzone certyfikatami). Jeśli kiedykolwiek działałeś jako wolontariusz, nie wahaj się o tym wspomnieć. Dla pracodawców coraz częściej to właśnie kompetencje miękkie liczą się bardziej niż doświadczenie, dlatego również warto o nich wspomnieć. Skup się na tych umiejętnościach osobistych i interpersonalnych, które są istotne z punktu widzenia branży, która cię interesuje. Tworząc swoją profesjonalną e-wizytówkę nie zapominaj również o wymienieniu swoich najważniejszych osiągnięć, nie tylko tych stricte zawodowych. Wiele osób zapomina wspomnieć o swoich pasjach i zainteresowaniach, co jest błędem. Co więcej staraj się dołączać do grup dyskusyjnych, związanych z dziedziną, w której się specjalizujesz i rzeczowo komentuj – bądź aktywny!

Kształtując swoją e-markę miej zawsze na uwadze to, że twoim celem jest wypromowanie siebie, pokazanie się od jak najlepszej strony, tak, żeby zainteresować sobą potencjalnego pracodawcę. Dlatego staraj się podkreślać swoje mocne strony. Jednak zawsze pisz prawdę, ponieważ większość informacji można łatwo zweryfikować. Swój profil stale i regularnie aktualizuj, a nie dopiero w momencie, gdy stracisz pracę. Jeżeli masz taką możliwość, nie wahaj się prosić swojego byłego pracodawcę, współpracownika bądź też partnera biznesowego, żeby wystawił ci referencje, które będziesz mógł opublikować na swoim profilu. Tworząc swoje wirtualne CV, staraj się jak najczęściej używać słów kluczy, charakterystycznych dla branży, z którą wiążesz swoją ścieżkę zawodową. Dzięki temu potencjalni zainteresowani współpracą z tobą, łatwiej odnajdą cię w gąszczu informacji w sieci. Nie wszyscy użytkownicy branżowych portali przykładają uwagę do swoich zdjęć, a niektórzy ich nawet nie zamieszczają. To błąd. Zadbaj o to, żeby twoje zdjęcie było profesjonalne, wyraźne i dobrej jakości, najlepiej takie, jak zamieszczasz w normalnym CV. Nie może to być zdjęcie z wakacji, z imprezy bądź też fotografia grupowa. Takie zdjęcie powinno podkreślać twój profesjonalizm i budzić zaufanie. Podstawową zaletą posiadania profili w serwisach społecznościowych jest budowanie sieci kontaktów oraz tzw. networking. Dzięki temu zdobywasz kontakty do potencjalnych pracodawców, headhunterów, współpracowników oraz klientów. A nigdy tak naprawdę nie wiesz, która znajomość może ci się w przyszłości przydać.

Pisz, pisz i jeszcze raz pisz

W kształtowaniu twojego profesjonalnego e-wizerunku, który będzie się wyróżniać na tle innych i tym samym zachęci potencjalnego pracodawcę do kontaktu właśnie z tobą, pomocne może być również pisanie bloga bądź posiadanie własnej strony internetowej. Internet oferuje obecnie wiele darmowych platform blogowych np.: wordpress.com, blogger.com, które z powodzeniem możesz wykorzystać. Najlepszym rozwiązaniem byłoby posiadanie spersonalizowanego adresu strony (z imieniem i nazwiskiem w domenie). Podstawą jest staranna dbałość o zawartość takiego bloga. Skup się na tematach, na których naprawdę się znasz, absolutnie nie staraj się udawać eksperta w dziedzinie, o której tak naprawdę nie masz większego pojęcia – czytelnicy od razu to wyłapią. Twoim zadaniem jest wykreowanie wizerunku specjalisty w danej dziedzinie. Dlatego w swoich wypowiedziach zawsze bądź profesjonalny, rzeczowy i merytoryczny. Zwracaj szczególną uwagę na to, żeby nie popełniać błędów: zarówno tych ortograficznych, gramatycznych, jak i stylistycznych. Nie kopiuj innych, nie obrażaj, nie krytykuj byłych bądź obecnych współpracowników lub pracodawców, nie używaj wulgaryzmów. Staraj się też nie wygłaszać radykalnych i kontrowersyjnych poglądów (te zostaw w prywatnej sferze). Pamiętaj, że piszesz dla innych, nie dla siebie, dlatego wyobraź sobie osoby, do których kierujesz swoje wypowiedzi i zastanów się, co tak naprawdę zainteresowałoby je. Staraj się, aby twój tekst przyjemnie się czytało, skupiaj się na tematach konkretnych i przydatnych. Im bardziej twój blog będzie atrakcyjny, tym więcej osób będzie go odwiedzać, komentować, a to sprawi, że częściej będzie się pojawiał w wynikach w wyszukiwarce. Pisz regularnie i nie zapominaj o słowach kluczowych oraz o zamieszczeniu wszystkich linków z tobą związanych. Możesz też spróbować wykorzystać zasadę wzajemności: ty polecisz u siebie czyjąś stronę, a ta osoba zrewanżuje ci się tym samym. Ważne, żebyś podał również swoje dane kontaktowe, najlepiej niech to będzie twój profesjonalny adres mailowy. I na koniec kształtując swoją e-markę miej zawsze na uwadze, że nic nie ginie w sieci. Dlatego zanim coś napiszesz, przemyśl to dwa razy.

Dodatkowo dla wszystkich tych, którzy pragną rozważnie kształtować swój
e-wizerunek, dobrym rozwiązaniem może być konsultacja u doradcy zawodowego. Specjalista przeanalizuje nasz plan działania obiektywnie i krytycznie, zwróci uwagę na słabe punkty i pomoże znaleźć nowe rozwiązania. Tego typu usługa, którą oferuje Biuro Karier w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, cieszy się obecnie bardzo dużą popularnością wśród studentów i absolwentów.

Zatem do dzieła! Wykorzystaj potencjał internetu i świadomie zarządzaj swoją karierą zawodową. Nie zapominaj jednak przy tym, że we wszystkim, co robisz musisz być autentyczny i wiarygodny. I pamiętaj, im szybciej zajmiesz się kształtowaniem swojego wizerunku w sieci, tym lepiej dla twojej przyszłej kariery. Dlatego zacznij już dziś, w trakcie studiów.

                                                                                   Anna Górska

 

Nawigacja