Sobota, 18 listopada 2017 r.

Przejdź na skróty do treści. | Przejdź do nawigacji

Jesteś w: Start / Wiadomości / Praca / Wyniki badania: co oznacza używanie formy na "Ty" w ogłoszeniach o pracy

Wyniki badania: co oznacza używanie formy na "Ty" w ogłoszeniach o pracy

Poufale ogłoszenia o pracy nie oznaczają, że kandydaci powinni zrezygnować z oficjalnego tonu w swoich aplikacjach.

W drugiej połowie 2012 r. Centrum Międzynarodowej Kariery 8careers [infinity careers] przeprowadziło przy wsparciu agencji marketingu personalnego JOB AD PARTNER internetową ankietę na temat postrzegania ogłoszeń o pracy napisanych w formie na Ty i ich wpływu na treść dokumentów aplikacyjnych i procesów rekrutacyjnych. W badaniu wzięło udział 46 specjalistów ds. personalnych w różnych przedsiębiorstwach w Polsce i w Niemczech oraz 112 osób ubiegających się o pracę po obu stronach Odry.

Wyniki potwierdzają, że menedżerowie HR uwarunkowują zastosowanie formy Ty w ogłoszeniach o pracy branżą rekrutującego przedsiębiorstwa. Forma Ty w ogłoszeniach o pracy przede wszystkim nadaje się do użycia w młodych i dynamicznych gałęziach przemysłu, a także w młodych przedsiębiorstwach, tzw. start-upach. Przedsiębiorstwa z ustabilizowaną pozycją rynkową decydują się na publikację ogłoszeń w formie Ty w pierwszej linii w odniesieniu do praktyk i stanowisk niższego szczebla.

- „Okazało się, że opinie kandydatów w kwestii akceptacji formy Ty w ogłoszeniach o pracy są podzielone. Niektórzy są przekonani, że rzeczywiście forma Ty pasuje do pewnych stanowisk i branż. Inni są zupełnie przeciwni i postrzegają tą zmianę jako upadek wszelkich zasad.” – komentuje dr Magdalena Maśluk-Meller, doradca w Centrum Międzynarodowej Kariery 8careers.

Wyniki badania potwierdzają natomiast akceptację nierówności pomiędzy partnerami procesu komunikacyjnego towarzyszącemu rekrutacji. Wprowadzenie formy Ty do ogłoszeń o pracy uwydatnia różnice w statusie pomiędzy pracodawcą i kandydatem. Mimo że pracodawcy zwracają się do kandydata w ogłoszeniu w sposób bezpośredni, nieformalny i poufały, oczekują od niego, że on sam będzie kontynuować tradycyjne normy komunikacji, tj. formę na Pan/Pani w komunikacji z przedsiębiorstwem. Istnieje niewiele wyjątków od tego oczekiwania.

- „W 2012 r. nieformalne ogłoszenia o pracy nie wymagają nieformalnych aplikacji. Jednak zbyt formalny ton może być dla pracodawcy powodem odrzucenia kandydatury, gdyż kandydat „nie pasuje” do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Jak zatem pokazać, że akceptujemy formę Ty? Jednym ze sposobów jest wybór zwrotu na rozpoczęcie i zakończenie listu motywacyjnego. Zamiast tradycyjnego formalnego <Szanowny Panie> i <Z poważaniem> można użyć bardziej osobisty zwrot np. <Dzień dobry> i <Łączę serdeczne pozdrowienia ze Szczecina>” radzi Maśluk-Meller.

Paradoksalnie wśród przedstawicieli specjalistów ds. rekrutacji, nawet tych będących zwolennikami formy Ty, tylko mniejszość wyobraża sobie zrezygnowanie z formalnej formy Pan/Pani podczas całego procesu rekrutacyjnego. Tak samo podchodzą do tego kandydaci.

 - „Decydując się na odpowiedź na ogłoszenie o pracy napisane w formie Ty, kandydaci, powinni być przygotowani na rozmowę z rekruterem właśnie w tej bezpośredniej formie. Zwłaszcza jeżeli chodzi o start-upy internetowe. Jeśli kandydat chce dobrze wypaść na rozmowie, powinien przejąć ten styl i pokazać, że czuje się swobodnie komunikując w ten sposób” podsumowuje autorka badania. „Ale pamiętajmy o tym, że nawet jeżeli ogłoszenie opublikowane jest w formie na Ty, inicjatywa przejścia na Ty podczas rozmowy kwalifikacyjnej leży po stronie pracodawcy.”

Maśluk-Meller dodaje, że ważnym wynikiem ankiety jest również fakt, że akceptacja dla używania formy Ty w ogłoszeniach o pracy nie zależy od wieku kandydatów. W każdej grupie wiekowej znaleźli się zwolennicy i przeciwnicy tej zmiany kulturowej.

8careers planuje wznowienie i rozszerzenie kulturowych i międzynarodowych badań, aby monitorować zmiany zachodzące w stylu ogłoszeń o pracy i procesach rekrutacyjnych. Pracodawcy i pracownicy, którzy chętnie wezmą udział w przyszłych edycjach badania, mogą już dzisiaj zgłaszać swoje uczestnictwo pod adresem emailowym kontakt(at)8careers.eu

 

dr Magdalena Maśluk-Meller

8careers

Rungestr. 22-24

10179 Berlin

Niemcy

 

Tel 0049/ 30/202.37.180-1

Fax 0049/ 30/202.37.180-9

Email: magdalena(at)8careers.eu